Dacă eşti printre norocoşi, probabil nu vei avea nevoie niciodată să duci un produs în service atunci când este în garanţie. Dar majoritatea dintre noi ne confruntăm cu această problemă, iar prima întrebare este: “Unde sunt cutia originală şi accesoriile produsului?”. Până acum, aceasta a fost o problemă des răspândită, care uneori duce la refuzarea reparaţiei, în pofida faptului că itemul este încă în perioada de garanţie.
Mai este necesară acum păstrarea ambalajului? NU. Noua lege a ambalajelor, care a intrat în vigoare din 30 octombrie, prevede că drepturile unei persoane nu pot fi condiţionate de păstrarea ambalajelor originale ale produselor. Aşadar, consumatorii nu mai sunt constrânşi de păstrarea cutiei/ambalajul, pentru a beneficia de garanţie. Amenda service -urilor care nu respecta această lege poate fi de până la 25.000 lei.
Monitorul Oficial a publicat Legea 249/2015, în Partea I, nr. 809 din 30 octombrie 2015 și a intrat în vigoare în aceeași zi. Obligativitatea păstrării cutiei originale în care a fost cumpărat/livrat produsul nu mai este stringentă. De asemenea, actul normativ prevede amendarea în cazul în care colectarea deșeurilor de ambalaje nu are loc în mod selectiv.
„Se interzice condiționarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrare a ambalajului”, se arată în actul normativ intrat în vigoare în 30 octombrie.
Prin urmare,cumpărătorul poate face plângere la ANPC, dacă un operator economic condiţionează repararea sau schimbarea produsului aflat în garanţie pe baza existenţei ambalajului original.
Comerciantul poate primi în urma verificărilor o amendă cuprinsă între 15.000 şi 25.000 de lei.
Este important de ştiut că Asociată naţională a protecţiei consumatorului nu intervine decât pentru persoane fizice, persoanele juridice, incluzând aici și PFA-urile, fiind nevoite să apeleze la justiție, scrie reduceri.co.
PFA-urile sunt sfătuite să respecte prevederile din certificatul de garanție, care menționează de obicei condițiile de acordare și refuzare a cererii de reparaţie pe garanție.
CE DOCUMENTE SUNT NECESARE
Nu este nevoie nici de accesoriile originale ale produsului, dar sunt două documente pe care trebuie să le aveţi imperativ la voi.
Legislaţia românească stipulează că,pentru acordarea garanției, o persoană are nevoie doar de certificatul de garanție și de factură. IMPORTANT! Datele vânzătorului de pe factura trebuie să vie lizibile.
ACUM 6 ANI ANPC SUSTINEA CONTARIUL
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor era de parere in 2009, cand a raspuns unei solicitări AvocatNet.ro, în care explica faptul că producătorul sau vânzătorul putea menționa obligativitatea păstrării ambalajului original în certificatul de garanție al unui produs.
ANPC arăta că aceste condiții de manipulare, transport, depozitare sunt impuse prin proiectul tehnic al produsului și că este bine cunoscut că ambalajele acestor produse au pe lângă carcasă propriu-zisă și diverse compensatoare confecționate după formă și dimensiunile produselor sau subansamblelor acestor produse. Aceste compensatoare sunt confecționate din materiale care au o mare capacitate de a prelua/absorbi șocurile, trepidațiile și vibrațiile ce se produc în mod normal în timpul manipulării, transportului și depozitării (polistiren expandat, polietilenă sub formă de foi cu sfere/bule umplute cu aer și altele asemenea).