Regulamentul European recent intrat in vigoare obliga posesorii de magazine online sa faca trimitere pe website catre platforma Comisiei Europene in vederea solutionarii extrajudiciare a litigiilor aparute in urma tranzactiilor din mediul online. In cazul neconformarii, magazinele online ar putea fi sanctionate de ANPC cu o amenda in valoare de pana la 5.000 lei.
Regulamentul European a intrat in vigoare incepand cu 9 ianuarie 2016. Prevederile Regulamentului obliga detinatorii de magazine online sa insereze in cadrul website-ului un link care sa faca trimitere catre platforma SOL.
Aceasta platforma creeaza cadrul juridic cu ajutorul caruia reclamatiile consumatorilor impotriva comerciantilor vor putea fi solutionate de catre entitatile care aplica proceduri de solutionare alternative a litigiilor.
Link-ul pentru platforma SOL este urmatorul: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=RO, fiind disponibil comerciantilor si consumatorilor inca din data de 15 februarie 2016.
Link-ul va trebui pozitionat intr-o sectiune cu vizibilitate mare. Unele dintre cele mai mari magazine din mediul online din Romania au pozitionat link-ul in sectiunea ce contine informatii despre drepturile consumatorilor cu privire la termenii si conditiile de achizitionare a produselor sau serviciilor, politica de prelucrare a datelor personale sau politica de utilizare a cookie-urilor pe website.
Chiar in momentul de fata ANPC ii poate sanctiona pe cei care aleg sa nu respecte aceasta obligatie cu amenzi serioase cuprinse intre 2.000 si 5.000 lei.
Cum functioneaza platforma SOL?
In cazul in care un consumator are o nemultumire legata de un produs sau serviciu achizitionat din mediul online, acesta poate depune o reclamatie pe platform SOL. Tot in acest mediu, el poate gasi o entitate care sa il ajute sa isi solutioneze problema pe cale extrajudiciara.
In unele tari, chiar detinatorii magazinelor online pot depune reclamatii impotriva consumatorilor folosind platforma SOL.